Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.

Przedmioty teoretyczne

Antropologia Obrazu

Treści programowe nauczania:

W odróżnieniu od innych nauk humanistycznych i społecznych antropologia kultury interesuje się także tymi formami ekspresji plastycznej, które ujawniają się samorodnie/spontanicznie, towarzyszą komunikacji społecznej oraz wielu innym procesom, włączając w to sferę konfliktów politycznych i światopoglądowych. Związek szeroko rozumianej sztuki ze zrytualizowanymi formami zachowań społecznych, które wywodzą się wprost ze świata kultur archaicznych, jest nadal silny i bezpośredni, mimo gwałtownie zmieniających się warunków funkcjonowania kultury wizualnej. Stąd w programie przedmiotu takie zagadnienia jak tabu i transgresja, karnawał: czas święta, synkretyzm i naiwność w sztuce, obcość, płeć kulturowa, twarz i wizerunek (ikona), kolor, ornament i znaczenie w świecie archaicznym i sztuce współczesnej.

Fotografia Wobec Intermedialności

Treści programowe nauczania:

Omawiane są narzędzia pojęciowe służące do budowania interdyscyplinarnego dyskursu poprzez: ukazanie specyfiki fotograficznego medium, zapoznanie z najważniejszymi realizacjami wykorzystującymi fotografię w projektach intermedialnych, ukazanie roli, jaką odgrywają w sztuce współczesnej wynalazcy i twórcy fotografii, ukazanie fotografii jako składowej ważnych realizacji multimedialnych, ukazanie wzajemnych relacji pomiędzy fotografią a sztuką współczesną, opisanie i pokazanie inspiracji prowadzących do współczesnych realizacji z udziałem fotografii, pokazanie możliwości wykorzystania wiedzy teoretycznej we współczesnych praktykach artystycznych z udziałem, fotografii.

Historia Fotografii

Treści programowe nauczania:

Wykłady obejmują linearną historię fotografii. Analizowany jest wpływ wynalazku fotografii na rozwój kultury. Omawiane zagadnienia traktujące fotografię jako dyscyplinę wiedzy, narzędzia poznania i języka obrazu dotyczą zarówno jej społecznych funkcji jak i wzajemnych relacji pomiędzy fotografią i sztuką. Opisywane zjawiska przedstawiane są w kontekście inspiracji prowadzących do współczesnych realizacji z udziałem fotografii, wskazując równocześnie na możliwości wykorzystania wiedzy teoretycznej we współczesnych praktykach artystycznych.

Obrazy i Media. Widzialność a Wizualność w Sztuce

Wykład dla II roku studiów II stopnia w semestrze zimowym

Treści programowe nauczania:

Treści nauczania mieszczą się głównie w zakresie nauk humanistycznych. Szczególny nacisk kładziony jest na nauki o sztuce oraz inne nauki zajmujące się między innymi sztuką lub na takie, które mają wpływ na sztukę. Poruszane są też zagadnienia z nauk społecznych oraz związki z teorią nauk ścisłych. Wykład przedstawia konteksty historyczne i kulturowe wybranych dyscyplin, subdyscyplin, złożone wzorce, leżące u podstaw kreacji oraz szerokie ujęcia specjalistycznych problemów.
Celem zajęć jest zapoznanie osób studiujących z treściami, dostosowanymi dla kierunku sztuka mediów oraz studiowanymi specjalizacjami.

Słownik Sztuki Współczesnej i Nowoczesnej

Treści programowe nauczania:

Staram się przekazać studentom umiejętność posługiwania się adekwatnymi narzędziami pojęciowymi w celu analizy nie tylko poszczególnych dzieł sztuki, ale także złożonych zjawisk kultury. W trakcie zajęć niezwykle ważna jest dla mnie dyskusja, która pozwala wypracować krytyczną postawę i zainteresowanie różnorodnością współczesnego świata kultury, w którym obrazy różnych artystów pojawiają się w projektach kreatorów mody, a analiza społeczna wiąże się z analizą seriali telewizyjnych, wysublimowana i transkulturowa sztuka przeplata się z etnocentryczną wizją świata artystów odwołujących się do swoich społeczno-geograficznych korzeni. Dyskusje na temat tekstów i dzieł sztuki, które ujawniają te napięcia pozwalają moim studentom (i mnie samej), dzięki Sokratejskiej majeutyce, lepiej poznać nie tylko kulturę, w której jesteśmy zanurzeni, ale siebie samych.

Wprowadzenie do Współczesnych Modeli Kuratorskich

Zajęcia dla III roku studiów I stopnia.

Treści programowe nauczania:
Zajęcia stanowią wprowadzenie do pracy kuratora jako autora i organizatora wystaw prac i projektów artystycznych.
Przygotowują do organizacji poszczególnych etapów wystawy. Wprowadzają do zasad współpracy z partnerami podczas realizacji wystaw i ekspozycji.
W trakcie zajęć dokonywana jest podstawowa analiza dostępnych rozwiązań przestrzennych i oświetleniowych.
Ważną częścią zajęć są spotkania z kuratorami wystaw oraz zwiedzanie, omawianie i analiza ekspozycji, a także zapoznanie się z wymogami, związanymi z prezentacją dzieł i obiektów sztuki.

Współczesne Modele Kuratorskie

Zajęcia dla I roku studiów II stopnia.

Treści programowe nauczania:

Zajęcia stanowią wprowadzenie do współczesnego dzieła kuratorskiego, jakim jest wystawa sztuki. Poruszają zagadnienie integralności dzieła, jakim jest wystawa.

Ćwiczenia związane są z organizacją poszczególnych etapów przygotowywania wystawy wraz z towarzyszącą im refleksją teoretyczną i umiejętnością wyboru rozwiązań przestrzennych, projektowaniem architektury ekspozycji oraz operowania kolorem i światłem.

Celem zajęć jest także zapoznanie się z wymaganiami obowiązującymi przy eksponowaniu poszczególnych dzieł oraz z zasadami obchodzenia się z obiektami podczas procesu realizacji wystawy, a także z zasadami pozyskiwania obiektów od właścicieli i sporządzania umów z tym związanych.

W programie zajęć jest też problematyka ochrony praw autorskich kuratora.