Historia Fotografii, część I i II
Treści programowe nauczania:
Wykłady obejmują linearną historię fotografii. Analizowany jest wpływ wynalazku fotografii na rozwój kultury. Omawiane zagadnienia traktujące fotografię jako dyscyplinę wiedzy, narzędzia poznania i języka obrazu dotyczą zarówno jej społecznych funkcji jak i wzajemnych relacji pomiędzy fotografią i sztuką. Opisywane zjawiska przedstawiane są w kontekście inspiracji prowadzących do współczesnych realizacji z udziałem fotografii, wskazując równocześnie na możliwości wykorzystania wiedzy teoretycznej we współczesnych praktykach artystycznych.
-
dr hab. Zbigniew Tomaszczuk, prof. uczelni Prowadzący
dr hab. Zbigniew Tomaszczuk, prof. uczelni
Prowadzący
Słownik Sztuki Współczesnej
Treści programowe nauczania:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sproblematyzowaną wiedzą na temat obszaru sztuki XX i XXI wieku, poszerzoną o zagadnienia powiązane z szeroko rozumianą kulturą wizualną. Podczas wykładu przedstawione zostaną zmiany statusu, funkcji i roli artysty oraz dzieła sztuki w świecie współczesnym. Celem zajęć jest także dyskusja nad związkami między słowem a obrazem na przykładzie wybranych fenomenów artystycznych od rozmaitych form współczesnego malarstwa do sztuki partycypacyjnej.
Historia Sztuki
Treści programowe nauczania:
Dla I roku studiów niestacjonarnych I stopnia
Zajęcia składają się zarówno z wykładu, jak i z dyskusji. Poruszamy takie zagadnienia, jak to, czym w ogóle jest sztuka? Czy jest jakaś jej jedna definicja i kryteria, które trzeba spełnić? Czy w dzisiejszych czasach każdy może nazwać się artystą? Czy istnieją jakieś granice sztuki, czy artyście wszystko wolno? Czy sztuka ma jakiś cel, a jeśli tak, to jaki? Czy sztuka powinna być autonomiczna wobec świata zewnętrznego? Jaki wpływ może mieć artysta na rzeczywistość? Jak sztuka oddziałuje na odbiorcę? Czym różni się od innych dziedzin albo od samego życia? Czy sztuka tworzona dziś może istnieć bez żadnego opisu? A bez widza? Jacy byli artyści i kierunki, które wpłynęły na sztukę w XX i XXI wieku? Jakie są trendy intelektualne i filozoficzne widoczne we współczesnej sztuce? Jak zmieniała się pozycja artysty, kuratora i sama wystawa w XX i XXI wieku? Student wyniesie z zajęć nie tylko niezbędną wiedzę z zakresu historii sztuki, ale rozwinie także swój aparat poznawczy konfrontując się z kluczowymi pytaniami stawianymi sztuce przez wcześniejsze pokolenia artystów.
Język angielski
Rynek sztuki
Treści programowe nauczania:
Zajęcia mają przybliżyć mechanizmy działania wciąż raczkującego polskiego rynku sztuki. W teorii i praktyce. M.in. omówienie liczących się targów sztuki, Kompasu Sztuki i Kompasu Młodej Sztuki, które są świetną podpowiedzią także dla samych artystów; przeprowadzenie analizy rynku galeryjnego, która pozwoli wybrać w przyszłości miejsca najbardziej odpowiednie do uprawianej sztuki. Przewidziane są też: spotkania z właścicielami galerii, dzięki którym studenci mają możliwość bezpośredniego nawiązania kontaktów oraz obejrzenia aukcji sztuki współczesnej i nowoczesnej, co daje praktyczną wiedzę na temat rynku aukcyjnego. Podobnie zresztą jak udział w zajęciach uznanych artystów, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami. Co może być największą pułapką na początku drogi zawodowej…
Historia Powszechna w Sztuce
Treści programowe nauczania:
Dla studentów II roku studiów niestacjonarnych I stopnia.
Jest to kontynuacja oraz pogłębienie zajęć z historii sztuki, realizowanych na I roku, o kontekst historyczny. Na zajęciach zostaną m.in. poruszone zagadnienia związane z tym, w jakim stopniu sztuka jest wytworem swoich czasów? Jak splata się z historią, społeczeństwem czy polityką? Czy sztuka powinna być zwierciadłem, dokumentem albo komentarzem czasów, w których jest tworzona? Czy może powinna powstawać niezależna od wszelkiego kontekstu? Jakie były kluczowe wydarzenia w XIX i XX wieku, które miały wpływ nie tylko na życie ludzi, ale także na sztukę? Przyjrzymy się czasom m.in. Wiosny Ludów, wynalezienia fotografii, obu wojnom światowym, Polsce z perspektywy jej ponownych narodzin oraz upadku komunizmu, rewolucjom społecznym roku 1968, a także globalizacji. Student wyniesie wiedzę na temat najważniejszych zjawisk artystycznych w szerszej perspektywie – politycznej, ideologicznej i społecznej.