Antropologia Obrazu
Treści programowe nauczania:
W odróżnieniu od innych nauk humanistycznych i społecznych antropologia kultury interesuje się także tymi formami ekspresji plastycznej, które ujawniają się samorodnie/spontanicznie, towarzyszą komunikacji społecznej oraz wielu innym procesom, włączając w to sferę konfliktów politycznych i światopoglądowych. Związek szeroko rozumianej sztuki ze zrytualizowanymi formami zachowań społecznych, które wywodzą się wprost ze świata kultur archaicznych, jest nadal silny i bezpośredni, mimo gwałtownie zmieniających się warunków funkcjonowania kultury wizualnej. Stąd w programie przedmiotu takie zagadnienia jak tabu i transgresja, karnawał: czas święta, synkretyzm i naiwność w sztuce, obcość, płeć kulturowa, twarz i wizerunek (ikona), kolor, ornament i znaczenie w świecie archaicznym i sztuce współczesnej.
Fotografia Wobec Intermedialności
Treści programowe nauczania:
Omawiane są narzędzia pojęciowe służące do budowania interdyscyplinarnego dyskursu poprzez: ukazanie specyfiki fotograficznego medium, zapoznanie z najważniejszymi realizacjami wykorzystującymi fotografię w projektach intermedialnych, ukazanie roli, jaką odgrywają w sztuce współczesnej wynalazcy i twórcy fotografii, ukazanie fotografii jako składowej ważnych realizacji multimedialnych, ukazanie wzajemnych relacji pomiędzy fotografią a sztuką współczesną, opisanie i pokazanie inspiracji prowadzących do współczesnych realizacji z udziałem fotografii, pokazanie możliwości wykorzystania wiedzy teoretycznej we współczesnych praktykach artystycznych z udziałem, fotografii.
-
dr hab. Zbigniew Tomaszczuk, prof. uczelni Prowadzący
dr hab. Zbigniew Tomaszczuk, prof. uczelni
Prowadzący
Historia Fotografii
Treści programowe nauczania:
Wykłady obejmują linearną historię fotografii. Analizowany jest wpływ wynalazku fotografii na rozwój kultury. Omawiane zagadnienia traktujące fotografię jako dyscyplinę wiedzy, narzędzia poznania i języka obrazu dotyczą zarówno jej społecznych funkcji jak i wzajemnych relacji pomiędzy fotografią i sztuką. Opisywane zjawiska przedstawiane są w kontekście inspiracji prowadzących do współczesnych realizacji z udziałem fotografii, wskazując równocześnie na możliwości wykorzystania wiedzy teoretycznej we współczesnych praktykach artystycznych.
-
dr hab. Zbigniew Tomaszczuk, prof. uczelni Prowadzący
dr hab. Zbigniew Tomaszczuk, prof. uczelni
Prowadzący
Obrazy i Media. Widzialność a Wizualność w Sztuce
Wykład dla II roku studiów II stopnia w semestrze zimowym
Treści programowe nauczania:
Słownik Sztuki Współczesnej i Nowoczesnej
Treści programowe nauczania:
Staram się przekazać studentom umiejętność posługiwania się adekwatnymi narzędziami pojęciowymi w celu analizy nie tylko poszczególnych dzieł sztuki, ale także złożonych zjawisk kultury. W trakcie zajęć niezwykle ważna jest dla mnie dyskusja, która pozwala wypracować krytyczną postawę i zainteresowanie różnorodnością współczesnego świata kultury, w którym obrazy różnych artystów pojawiają się w projektach kreatorów mody, a analiza społeczna wiąże się z analizą seriali telewizyjnych, wysublimowana i transkulturowa sztuka przeplata się z etnocentryczną wizją świata artystów odwołujących się do swoich społeczno-geograficznych korzeni. Dyskusje na temat tekstów i dzieł sztuki, które ujawniają te napięcia pozwalają moim studentom (i mnie samej), dzięki Sokratejskiej majeutyce, lepiej poznać nie tylko kulturę, w której jesteśmy zanurzeni, ale siebie samych.
Wprowadzenie do Współczesnych Modeli Kuratorskich
Zajęcia dla III roku studiów I stopnia.
Treści programowe nauczania:
Zajęcia stanowią wprowadzenie do pracy kuratora jako autora i organizatora wystaw prac i projektów artystycznych.
Przygotowują do organizacji poszczególnych etapów wystawy. Wprowadzają do zasad współpracy z partnerami podczas realizacji wystaw i ekspozycji.
W trakcie zajęć dokonywana jest podstawowa analiza dostępnych rozwiązań przestrzennych i oświetleniowych.
Ważną częścią zajęć są spotkania z kuratorami wystaw oraz zwiedzanie, omawianie i analiza ekspozycji, a także zapoznanie się z wymogami, związanymi z prezentacją dzieł i obiektów sztuki.
Współczesne Modele Kuratorskie
Zajęcia dla I roku studiów II stopnia.
Treści programowe nauczania:
Zajęcia stanowią wprowadzenie do współczesnego dzieła kuratorskiego, jakim jest wystawa sztuki. Poruszają zagadnienie integralności dzieła, jakim jest wystawa.
Ćwiczenia związane są z organizacją poszczególnych etapów przygotowywania wystawy wraz z towarzyszącą im refleksją teoretyczną i umiejętnością wyboru rozwiązań przestrzennych, projektowaniem architektury ekspozycji oraz operowania kolorem i światłem.
Celem zajęć jest także zapoznanie się z wymaganiami obowiązującymi przy eksponowaniu poszczególnych dzieł oraz z zasadami obchodzenia się z obiektami podczas procesu realizacji wystawy, a także z zasadami pozyskiwania obiektów od właścicieli i sporządzania umów z tym związanych.
W programie zajęć jest też problematyka ochrony praw autorskich kuratora.