Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.

Pracownia Przestrzeni Audiowizualnej

Wizualne “Dialogi” / 2 rok / 2018-11 / fot. Szymon Golendzinowski
Wizualne “Dialogi” / 2 rok / 2018-11 / fot. Szymon Golendzinowski

Pracownia od 3 do 6 semestru studiów I stopnia, dyplomująca I stopień

Treści programowe nauczania

Pracownia Przestrzeni Audiowizualnej zajmuje się badaniem przestrzeni, form rzeźbiarskich i aktywności performatywnej w kontekście rejestracji wideo. Działania studenckie rejestrowane są na kilka kamer wideo a następnie poddawane edycji w systemie wielo-kamerowym. Dodatkowo pracownia zajmuje się badaniem aktywności przestrzenne w systemie wideo 360 stopni.
Pracownia kładzie silny nacisk na komponent kompozycyjny obecny w dydaktyce prof. Oskara Hansena, rozwijanej następnie na Wydziale Sztuki Mediów przez prof. Grzegorza Kowalskiego.

"Kompozycja czasoprzestrzenna" Koło Naukowe Forma Otwarta / 2024-02-22 // fot. Aleksandra Murawska

Koła Naukowe

Koło Naukowe Przestrzeń Audiowizualna
Koło naukowe zajmuje się poszerzaniem i wychodzeniem poza zagadnienia programowe Pracowni Przestrzeni Audiowizualnej. Jest pomostem pomiędzy nauczaniem a kształceniem (dydaktyką partnerską).

Koło Naukowe Forma Otwarta

Koło naukowe zajmuje się studiowaniem i reinterpretację obszarów dydaktyki podstawowej oraz zagadnień kompozycyjnych Oskara Hansena oraz Grzegorza Kowalskiego.

OWOW
Działanie wspólne podczas zadania "Obszar Wspólny / Obszar Własny", WSM 2023-03-09

Zajęcia

Zajęcia mają na celu nauczenie podstaw kompozycji czasoprzestrzennej, procesu przekształceń, operowania językiem form wizualnych. Studentki i studenci poznają krok po kroku zależności kompozycyjne form przestrzeni.

Na latach starszych tematy zadań wprowadzają problematykę zagadnień czasoprzestrzennych oraz performatywnych o rosnącym stopniu trudności.

Narzędziem rejestracji są: aparat fotograficzny i kamera wideo, kamera 360°. Narzędziem syntezy są: montaż i elektroniczne środki przekształcania obrazu.

Korekta w pracowni, ćwiczenie: Kompozycja wielu profili – przestrzenność rzeźbiąc, 1960. Studio work on the exercise Composition of multiple profiles—spatiality through sculpting, 1960. Od lewej / Left to right: Anna Hebdzyńska, Barbara Cybulska, Grzegorz Kowalski, Elżbieta Dembińska-Cieślar, Emil Cieślar, Oskar Hansen. Fot. / Photo: Marek Holzman

Oskar Hansen od 1952 roku prowadził Pracownię Brył i Płaszczyzn w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, na Wydziale Architektury Wnętrz, pod kierunkiem Jerzego Sołtana. Nazwa pracowni nawiązywała do przedwojennej Pracowni Brył i Płaszczyzn Józefa Czajkowskiego. Od 1955 r. Oskar Hansen prowadził Pracownię Kompozycji Brył i Płaszczyzn na Wydziale Rzeźby. Od 1981 roku prowadził Międzywydziałową Katedrę Plastyki Zintegrowanej. Dwa lata później przeszedł na emeryturę.

W 2009 Grzegorz Kowalski, w ramach nowo powstałego Wydziału Sztuki Mediów ASP w Warszawie, utworzył Pracownię Kompozycji Brył i Płaszczyzn nawiązującą programem do dydaktyki hansenowskiej. W Pracowni nauczano podstaw języka wizualnego studentów I i II roku. Równolegle na latach starszych Grzegorz Kowalski kształcił studentów w ramach Pracowni Przestrzeni Audiowizualnej, zwanej Kowalnią, przeniesionej z Wydziału Rzeźby. Asystentami Grzegorza Kowalskiego byli wówczas Łukasz KoselaTomáš Rafa.

W 2018 roku Grzegorz Kowalski przekazał Łukaszowi Koseli prowadzenie Pracowni Brył i Płaszczyzn na Wydziale Sztuki Mediów . 

W latach 2020-2022  Grzegorz Kowalski prowadził dydaktykę na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie. 

W 2023 Łukasz Kosela zmienił nazwę Pracowni Brył i Płaszczyzn na Pracownię Przestrzeni Audiowizualnej. Grzegorz Kowalski przyjął zmianę nazwy z entuzjazmem.
Oficjalnie zmiana nazwy funkcjonuje od X 2023.