Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dźwięk w Obiekcie Audiowizualnym

Treści programowe nauczania:

Dźwięk w obiekcie audiowizualnym jest przedmiotem do wyboru dla I i II roku studiów II stopnia. Działania realizowane w ramach przedmiotu obejmują zarówno muzyczną teorię, jak i realizatorską praktykę: techniki edycji, montażu i produkcji, zarówno muzyki, jak i wszelkich treści o charakterze audialnym – teł dźwiękowych, foleyów, słuchowisk i akustycznych elementów instalacji artystycznych.

W trakcie kursu przekazywana jest również wiedza z zakresu historii muzyki eksperymentalnej i awangardowej oraz sound artu – rozumianego jako działanie nastawione na wytworzenie materialnego obiektu, którego podstawą konceptualną jest dźwięk. Zajęcia mają na celu zachęcenie do myślenia o sztuce przez pryzmat dźwięku i do tworzenia dźwiękowych rzeźb, instrumentów i przedmiotów, a także instalacji, symulacji, środowisk i interwencji.

Wiedza wyniesiona z zajęć pozwoli na swobodne korzystanie zarówno z Cyfrowych stacji roboczych, jak i elementów elektroakustycznych: od kontaktowych i dynamicznych mikrofonów, przez głośniki i wzbudniki, przetworniki i proste układy elektryczne, które są najczęściej używane w sztuce dźwięku. W ramach kursu dominować będzie podejście intermedialne oraz paradygmat łączenia treści dźwiękowych z treściami przynależnymi mediom wizualnym, zarówno analogowym, jak i cyfrowym. Przedmiot jest realizowany z wykorzystaniem oprogramowania: Ableton Live, Audacity, Logic Pro X.

Podstawę programową technicznej części zajęć stanowią Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań: Podręcznik dla akustyków Krzysztofa Sztekmilera oraz Real world digital audio: profesjonalne techniki produkcji dźwięku Petera Kirna. Podstawę programową artystyczno-teoretycznej części zajęć stanowią Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej Christopha Coxa i Daniela Warnera, liczne numery magazynu Glissando, Doskonale zwyczajna rzeczywistość Michała Libery i Estetyczne konteksty audiosfery Tomasza Misiaka.

Realizowane w pracowni tematy:

Część praktyczna:
– Fizyczna natura dźwięku (fala akustyczna i jej propagacja; tony, szumy, świergoty, składowe harmoniczne)
– Tor foniczny i jego elementy (mikrofon, głośnik, mikser), rodzaje przetworników, rejestracja dźwięku, synteza dźwięku
– Dźwięk analogowy i cyfrowy, programy typu DAW, edycja i montaż audio
– Efekty dźwiękowe i ich kreatywne wykorzystanie: korektory barwy, procesory dynamiki, procesory efektów przestrzennych
– Instrumentoznawstwo, wirtualne instrumenty, sygnały i efekty MIDI, wtyczki
– Podstawy kompozycji muzycznej, komponowanie w oparciu o pętle i wzorce, syntezatory, samplery, grooveboxy, drum maszyny
– Podstawy elektrotechniki

Część teoretyczna:
– Historia muzyki zachodniej ze szczególnym uwzględnieniem muzyki eksperymentalnej XX wieku, współczesna muzyka elektroniczna
– Sound art, dźwięk jako (element) intermedium
– Dźwięk w kontekście nowych mediów i Internetu
– Formy zapisu, nośniki i parateksty muzyki
– Inne właściwości dźwięku i fenomeny dźwiękowe (infradźwięki, ultradźwięki, tony izochroniczne, cymatyka, sonoluminescencja, akustoforeza)
– Sound studies i ekologia akustyczna