Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.

Mariusz Wideryński – fotograf oraz nauczyciel akademicki (prof. sztuki),

Patrząc na swoje dotychczasowe życie, muszę przyznać, że od paru dziesiątków lat tkwię w niezwykle
chimerycznym i trudnym związku. Pełnym uniesień i niepewności, szczęścia i porażek. Jak bowiem
inaczej określić te wszystkie lata wspólnego życia z fotografią; wielką miłością i pasją?

urodził się w 1951 roku. Po ukończeniu studiów, dyplom z geologii historycznej schował do szuflady, a fotografia, jego wielka pasja, stała się zawodem i sposobem na życie. Zaczynał jesienią 1976 roku jako fotograf agencyjny w Krajowej Agencji Wydawniczej w oddziałach: Rzeszowie (1976-1979), Zakopanem (1979-1985), a następnie w Warszawie. W tym czasie dokumentował życie „zwykłych-niezwykłych ludzi”, fotografował architekturę i krajobrazy południa Polski.

Od końca lat osiemdziesiątych wykonuje wolny zawód fotografa. Zajmuje się szeroko rozumianą fotografią kreacyjną i dokumentalną; portretową oraz subiektywnie traktowaną fotografią krajobrazową. Autor licznych indywidualnych prezentacji swojej twórczości w kraju i za granicą. Uczestniczył w wielu wystawach i projektach zbiorowych. Wśród swoich realizacji, za istotne uważa fotograficzne projekty: Fizjografie (Lublin 2009), „To the West from the East” (Tbilisi, Gruzja 2012), „Misteria prawosławia” (Warszawa 2013), „Podróż do niepamięci” (Białystok 2016), „Skit” (Bardejów, Słowacja 2018) oraz „Moje ich twarze albo życie opisane portretami” (Usti nad Labem, Czechy 2020). Jako znaczący w swoim dorobku wskazuje udział w projekcie „Partytury fotograficzne”, nowatorskim cyklu koncertów ukazujący relację pomiędzy obrazem i dźwiękiem, fotografią i muzyką współczesną (wybór): „Sen o Podlasiu” (2012), „Kamienie niepamięci” oraz „Oto” (2013), „Monaster” (2014). Ale za najważniejsze uważa obszerne autorskie publikacje albumowe, fotograficzne eseje znaczące dla kultury: „Łańcut” (Rzeszów 1991, ISBN 83-03-03320-4), „Pałac w Wilanowie” (Warszawa 2000, ISBN 83-87758-08-6), „Chłopi” Władysława Reymonta – 1280 fotografii oraz reprodukcji dzieł sztuki i rzemiosła artystycznego oraz przedmiotów użytkowych ilustrujących czterotomową jubileuszową publikację (Warszawa 2000, ISBN 83-914322-0-3; tom I: ISBN 83-914322-1-1; tom II: ISBN 83-914322-2-X; tom III: ISBN 83-914322-3-8; tom IV: ISBN 83-914322-4-6), „Polska sztuka ludowa, Łowicz” (Warszawa 2001 ISBN 83-87758-06-X), „Łańcut” (Lesko 2009. ISBN 978-83-7576-051-4), „Duchowość prawosławia” (Warszawa 2015, ISBN 978-83-60311-98-1), „Sejm i Senat RP. Portret wielokrotny” – obszerna fotograficzna opowieść o architekturze siedziby Parlamentu RP (Warszawa 2018, ISBN 978-83-7666-510-8).

Należy do Stowarzyszenia Autorów „ZAiKS” oraz Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF), w którym w latach 2005-2011 pełnił funkcję prezesa Zarządu Głównego. Wcześniej, w latach 2003–2005 był wiceprezesem ds. artystycznych Zarządu Okręgu Warszawskiego ZPAF oraz wiceprezesem ZG ZPAF.

Był pomysłodawcą oraz kuratorem wystaw fotografii, w tym ponad stu prezentacji twórczości najwybitniejszych autorów polskich i zagranicznych w Starej Galerii ZPAF w Warszawie oraz w innych galeriach i kilkunastu wystaw polskiej fotografii poza granicami kraju. Od lat organizuje plenery i warsztaty fotograficzne. Uczestniczy jako juror w konkursach oraz jako recenzent fotografii w przeglądach portfolio.

Pracę twórczą od lat łączy z dydaktyczną – jest nauczycielem akademickim, profesorem sztuki w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2007 roku przyjął zaproszenie prof. Stanisława Wieczorka z Wydziału Grafiki warszawskiej ASP i poprowadził zajęcia dla studentów studiów niestacjonarnych; taki był początek… W 2011 roku obronił doktorat z obszaru fotografii portretowej; a kilka lat później odbył postępowanie habilitacyjne w dziedzinie sztuk filmowych w zakresie fotografii. W 2019 roku uzyskał tytuł profesora sztuki; wszystkie etapy na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Od 2009 roku pracuje na Wydziale Sztuki Mediów; kieruje Katedrą Koncepcji Mediów oraz prowadzi dyplomującą Pracownię Zastosowań Fotografii.

Wielką jego namiętnością od zawsze są góry, podróże i konie. Od 1978 roku jest czynnym ratownikiem górskim GOPR, a od niedawna seniorem ratownictwa górskiego.

wmw21

Wszystkie fakty wskazane w kalendarium oraz działania, realizacje i wydarzenia są potwierdzone stosowną dokumentacją w formie papierowej i elektronicznej.

Prof. sztuki dr hab. Mariusz Widerynski

PL 02-778 Waszawa, Plaskowickiej 44, Poland

e-mail: mariusz.widerynski@o2.pl

 

Mariusz Wideryński – photographer and academic teacher (professor of art)

Looking at my life so far, I have to admit that for a couple of decades I have been stuck in an extremely chimerical and difficult relationship. Full of excitement and insecurities, happiness and failures. For how else can otherwise to describe all these years of living together with photography: a great love and passion?

He was born in 1951. After graduation, he left his historical geology diploma in a drawer, and his great passion, photography became his profession and a way of life. He started in autumn 1976 as an agency photographer in the National Publishing Agency in branches: Rzeszów (1976-1979), Zakopane (1979-1985), and then in Warsaw. At that time he documented the lives of „ordinary-unusual people”, photographed architecture and landscapes of southern Poland.

Since the end of the 1980s he has been a freelance photographer. He deals with widely understood creative and documentary photography, portrait photography, and subjectively treated landscape photography. Author of numerous individual presentations of his works in Poland and abroad. He has participated in many exhibitions and group projects. He considers the following projects to be particularly important: Physiographies (Lublin 2009), „To the West from the East” (Tbilisi, Georgia 2012), „Mysteries of the Orthodox Church”. (Warsaw 2013), „Journey to oblivion” (Białystok 2016), „Skit” (Bardejov, Slovakia 2018) and „My their faces or life described by portraits” (Usti nad Labem, Czech Republic 2020).

He points out as significant in his work the participation in the project „Photographic Scores”, in an innovative concert series showing the relationship between image and sound, photography and contemporary music (selection): „Dream of Podlasie” (2012), „Stones of oblivion” and „Behold” (2013), „Monastery” (2014).

As the most important achievements he considers publications of photographic albums, photographic essays significant for culture: „Łańcut” (Rzeszów 1991, ISBN 83-03-03320-4), „Pałac w Wilanowie” (Warsaw 2000, ISBN 83-87758-08-6), Władysław Reymont’s „Chłopi” („Peasants”) – 1280 photographs and reproductions of works of art and artistic craft as well as utilitarian objects illustrating a four-volume jubilee publication (Warsaw 2000, ISBN 83-914322-0-3; volume I: ISBN 83-914322-1-1; volume II: ISBN 83-914322-2-X; volume III: ISBN 83-914322-3-8; volume IV: ISBN 83-914322-4-6), „Polska sztuka ludowa, Łowicz” („Polish Folk Art, Łowicz”) (Warsaw 2001 ISBN 83-87758-06-X), „Łańcut” (Lesko 2009. ISBN 978-83-7576-051-4), „Duchowość prawosławia” (“Spirituality of the Orthodox Christianity”)(Warsaw 2015, ISBN 978-83-60311-98-1), „Sejm and Senat RP. A multiple portrait’ – a comprehensive photographic account of the architecture of the Polish Parliament (Warsaw 2018, ISBN 978-83-7666-510-8).

He is a member of the Association of Authors „ZAiKS” and the Union of Polish Art Photographers (ZPAF), where he was President of the Board in the years 2005-2011. Earlier, in the years 2003-2005 he was the vice-president for artistic affairs of the Board of the Warsaw District of the ZPAF and vice-president of the ZG ZPAF.

He was the originator and curator of photography exhibitions, including over a hundred presentations of works of the most outstanding Polish and foreign authors in the ZPAF Old Gallery in Warsaw and in other galleries, as well as over a dozen exhibitions of Polish photography abroad. He has been organizing open-air photographic events and photography workshops for many years. He participates as a juror in competitions and as a photography reviewer in portfolio reviews.

For many years, he has combined his creative work with teaching – he is an academic teacher and professor of art at the Warsaw Academy of Fine Arts. At the Media Art Studies he heads the Media Concepts Department and runs the Graduate Studio of Applied Photography.

His great passions have always been mountains, traveling, and horses. Since 1978, he has been an active GOPR mountain rescuer, and since recently a senior rescuer.
przekład na język angielski Anna Lyons (GB)

Prof. Mariusz Widerynski

PL 02-778 Waszawa, Plaskowickiej 44, Poland

e-mail: mariusz.widerynski@o2.pl