Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.

Przedmioty teoretyczne

Historia Fotografii, część I i II

Treści programowe nauczania:

Wykłady obejmują linearną historię fotografii. Analizowany jest wpływ wynalazku fotografii na rozwój kultury. Omawiane zagadnienia traktujące fotografię jako dyscyplinę wiedzy, narzędzia poznania i języka obrazu dotyczą zarówno jej społecznych funkcji jak i wzajemnych relacji pomiędzy fotografią i sztuką. Opisywane zjawiska przedstawiane są w kontekście inspiracji prowadzących do współczesnych realizacji z udziałem fotografii, wskazując równocześnie na możliwości wykorzystania wiedzy teoretycznej we współczesnych praktykach artystycznych.

Słownik Sztuki Współczesnej

Treści programowe nauczania:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sproblematyzowaną wiedzą na temat obszaru sztuki XX i XXI wieku, poszerzoną o zagadnienia powiązane z szeroko rozumianą kulturą wizualną. Podczas wykładu przedstawione zostaną zmiany statusu, funkcji i roli artysty oraz dzieła sztuki w świecie współczesnym. Celem zajęć jest także dyskusja nad związkami między słowem a obrazem na przykładzie wybranych fenomenów artystycznych od rozmaitych form współczesnego malarstwa do sztuki partycypacyjnej.

Historia Sztuki

Treści programowe nauczania:

Dla I roku studiów niestacjonarnych I stopnia

Zajęcia składają się zarówno z wykładu, jak i z dyskusji. Poruszamy takie zagadnienia, jak to, czym w ogóle jest sztuka? Czy jest jakaś jej jedna definicja i kryteria, które trzeba spełnić? Czy w dzisiejszych czasach każdy może nazwać się artystą? Czy istnieją jakieś granice sztuki, czy artyście wszystko wolno? Czy sztuka ma jakiś cel, a jeśli tak, to jaki? Czy sztuka powinna być autonomiczna wobec świata zewnętrznego? Jaki wpływ może mieć artysta na rzeczywistość? Jak sztuka oddziałuje na odbiorcę? Czym różni się od innych dziedzin albo od samego życia? Czy sztuka tworzona dziś może istnieć bez żadnego opisu? A bez widza? Jacy byli artyści i kierunki, które wpłynęły na sztukę w XX i XXI wieku? Jakie są trendy intelektualne i filozoficzne widoczne we współczesnej sztuce? Jak zmieniała się pozycja artysty, kuratora i sama wystawa w XX i XXI wieku? Student wyniesie z zajęć nie tylko niezbędną wiedzę z zakresu historii sztuki, ale rozwinie także swój aparat poznawczy konfrontując się z kluczowymi pytaniami stawianymi sztuce przez wcześniejsze pokolenia artystów.

Język angielski

Treści programowe nauczania:
Celem zajęć jest: nabycie kompetencji ogólnojęzykowych i komunikacyjnych na poziomie wyższym średnio-zaawansowanym, tj. na poziomie samodzielności, którą cechuje skuteczność w komunikacji i umiejętność argumentacji / zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego/ oraz zapoznanie się z językiem specjalistycznym.

Nabyta wiedza praktyczna z zakresu słownictwa i gramatyki angielskiej oraz osiągnięte umiejętności językowe umożliwią studentowi zdanie standardowego egzaminu końcowego.

Rynek sztuki

Treści programowe nauczania:

Program zajęć obejmuje i porusza zagadnienia związane z rynkiem sztuki – czym jest i jak się w nim odnaleźć.
Cele dydaktyczne:
1. Tworzenie nowych podmiotowości – odkrywanie różnych sposobów na życie po studiach.
2. Omawianie szczegółowych zagadnień podmiotowości twórcy.
3. Grupowe działania artystyczne jako sposób na zaistnienie w polu sztuki.
4. Omawianie szczegółowych zagadnień związanych z pracą w kulturze.
5. Rynek sztuki i jak go zrozumieć.
6. Omawianie szczegółowych zagadnień dotyczących funkcjonowania na rynku sztuki.
7. Analiza twórczości własnej studenta – pracowanie nad portfolio.
8. Odniesienie twórczej postawy studenta do postaw znanych z historii sztuki i szeroko pojętej kultury.
9. Struktury wsparcia, grupowania się, działania.

Historia Powszechna w Sztuce

Treści programowe nauczania:

Dla studentów II roku studiów niestacjonarnych I stopnia.

Jest to kontynuacja oraz pogłębienie zajęć z historii sztuki, realizowanych na I roku, o kontekst historyczny. Na zajęciach zostaną m.in. poruszone zagadnienia związane z tym, w jakim stopniu sztuka jest wytworem swoich czasów? Jak splata się z historią, społeczeństwem czy polityką? Czy sztuka powinna być zwierciadłem, dokumentem albo komentarzem czasów, w których jest tworzona? Czy może powinna powstawać niezależna od wszelkiego kontekstu? Jakie były kluczowe wydarzenia w XIX i XX wieku, które miały wpływ nie tylko na życie ludzi, ale także na sztukę? Przyjrzymy się czasom m.in. Wiosny Ludów, wynalezienia fotografii, obu wojnom światowym, Polsce z perspektywy jej ponownych narodzin oraz upadku komunizmu, rewolucjom społecznym roku 1968, a także globalizacji. Student wyniesie wiedzę na temat najważniejszych zjawisk artystycznych w szerszej perspektywie – politycznej, ideologicznej i społecznej.

Współczesne Modele Kuratorskie

Program zajęć obejmuje i porusza zagadnienia związane ze współczesnymi modelami kuratorskimi poprzez wykłady, ćwiczenia oraz aktywny udział w aktualnych wydarzeniach artystycznych.
Cele dydaktyczne:
1. Tworzenie nowych podmiotowości – odkrywanie różnych sposobów na życie po studiach.
2. Omawianie szczegółowych zagadnień podmiotowości twórcy.
3. Grupowe działania artystyczne jako sposób na zaistnienie w polu sztuki.
4. Omawianie szczegółowych zagadnień związanych z pracą w kulturze.
5. Zawód kurator i jak go zrozumieć.
6. Omawianie szczegółowych zagadnień dotyczących funkcjonowania na rynku sztuki.
7. Analiza twórczości własnej studenta – pracowanie nad portfolio.
8. Odniesienie twórczej postawy studenta do postaw znanych z historii sztuki i szeroko pojętej kultury.
9. Struktury wsparcia, grupowania się, działania.
10. Współczesna praktyka artysty w obiegu internetowym i instytucjonalnym.